تسمه تایم یک تسمه بسیار سخت و لاستیکی است که برای همگام سازی حرکت میل بادامک و میل لنگ موتور کار می کند.
میل بادامک میچرخد و سوپاپهایی را باز و بسته میکند که به مخلوط هوا و سوخت اجازه ورود به سیلندرها را میدهد و این فرآیند باید همزمان با حرکت میل لنگ اتفاق بیفتد – قطعهای که حرکت پیستونها را در داخل سیلندرها به حرکت چرخشی تبدیل میکند. که به گیربکس و در نهایت به چرخ هایی که وسیله نقلیه را حرکت می دهند منتقل می شود. اگر “زمان” حرکت میل بادامک و میل لنگ نادرست باشد، ممکن است آسیب بزرگی به موتور وارد شود.
زنجیر تایم دقیقاً همان کار تسمه را انجام می دهد اما یک زنجیر غلتکی فلزی است. به گونه ای طراحی شده است که طول عمر بسیار بالایی دارد و ممکن است هرگز نیاز به تعویض نداشته باشد. با این حال، مانند هر قطعه متحرک دیگری، ممکن است بشکند یا آسیب ببیند.
پارگی تسمه تایم چه آسیبی می تواند داشته باشد؟
به طور خلاصه، فاجعه بار و بسیار پر هزینه
در داخل سیلندر موتور، پیستون قرار دارد که در اثر فشار حاصل از احتراق مخلوط سوخت و هوا به سمت پایین و با حرکت میل لنگ به سمت بالا برمیگردد. در بالای سیلندر سوپاپ هایی قرار دارند که باز می شوند تا مخلوط سوخت و هوا وارد سیلندر شود. در اکثر موتورها، سوپاپ ها و پیستون های باز قسمتی از همان فضای سیلندر را در زمان های مختلف اشغال می کنند. این بدان معنی است که اگر زمان حرکت آنها اشتباه باشد، پیستون ها می توانند به دریچه ها برخورد کنند. این قطعات بسیار سریع حرکت می کنند و فشار و گرمای داخل سیلندر بسیار زیاد است. اگر مشکلی پیش بیاید و تماس برقرار شود، آسیب ناشی از آن می تواند شامل خم شدن سوپاپ ها، آسیب به میل بادامک، آسیب به سر سیلندر و دیواره سیلندر و احتمالاً پیستون نیز باشد.
شایان ذکر است که موتورهایی که در آنها یک سوپاپ کاملا باز به فضایی که پیستون نیز حرکت می کند گسترش می یابد، به عنوان موتورهای تداخلی شناخته می شوند. برخی از مدل های خودروها دارای موتورهای بدون تداخل هستند که در آن جا برای حرکت هر دو بدون ترس از تماس وجود دارد.
علائم آسیب دیدگی
ایراد نادرست و کندی خشن: تسمه تایم میل لنگ و میل بادامک را از طریق یک سری قرقره و چرخ دنده به هم متصل می کند. خود تسمه تایم دارای «دندانه هایی» است که روی دندهها را میگیرند. با گذشت زمان، این “دندانه ها” ساییده می شوند و شروع به لیز خوردن می کنند. این ممکن است باعث شود یک یا چند سوپاپ در زمان نادرست باز یا بسته شوند و باعث ایراد نادرست و خاموشی شدید شود.
هنگامی که تسمه تایم کشش خود را از دست می دهد، علائم مشابهی رخ می دهد. یک زنجیر کشیده روی چرخدندههای آن شل میشود و بر عملکرد آن تأثیر میگذارد.
موتور روشن نمی شود: اگر تسمه یا زنجیر تایم شکسته شود، تماس بین میل لنگ و میل بادامک از بین می رود و موتور نمی تواند فعال شود.
نشتی روغن: تسمه های تایم توسط یک پوشش از دید پنهان می شوند که از موتور در برابر هرگونه زباله ای که هنگام حرکت خودرو به سمت بالا پرتاب می شود محافظت می کند. با گذشت زمان، واشر و مهر و موم موتور ممکن است فرسوده شود و روغن به ناحیه تسمه تایم نشت کند. این چیز خوبی نیست. این قطعه به گونه ای طراحی شده است که محکم در جای خود قرار گیرد و هر مایع یا روان کننده ای که بر چسبندگی آن تأثیر بگذارد باعث نگرانی است. همچنین روغن بر ماهیت فیزیکی تسمه تاثیر می گذارد و باعث سایش و خراب شدن آن سریعتر می شود.
زمان تعویض تسمه تایم
زمان تعویض در خودرو های مختلف متفاوت است. تسمه تایم کیا و تسمه تایم هیوندای معمولا باید هر 60 هزار کیلومتر تعویض گردد. که پیشنهاد می شود در صورت امکان از تسمه تلیم اصلی استفاده گردد تا از نظر کیفیت مطمعن باشید. تسمه تایم سراتو 2008 و تسمه تایم سراتو 2009 و همچنین تسمه تایم آوانته را می توانید از فروشگاه کیاسرویس تهیه نمایید
هزینه تعویض تسمه یا زنجیر تایم چقدر است؟
تعویض هر یک از این قطعات حتی برای باتجربه ترین مکانیک ها یک کار پیچیده و وقت گیر است، بنابراین کار هزینه ای دارد. با این حال، اگر مشکلی وجود دارد، جایگزینی ضروری است و کاری است که نمی توان آن را نادیده گرفت. می توانید انتظار داشته باشید که هزینه بین چند صد هزار تومان تا چند میلیون تومان باشد، بسته به وسیله نقلیه و اینکه آیا تسمه یا زنجیر در حال تعویض است یا خیر. این مبلغ گزافی است، اما باید به خاطر داشت که نادیده گرفتن مسائل مربوط منجر به آسیب فاجعهبار به موتور میشود و هزینه تعمیر آن آسیب بسیار شدیدتر خواهد بود.
از آنجایی که تعویض این قطعه بسیار کار سختی است، برای یک کارگاه غیرعادی نیست که پیشنهاد کند قطعات دیگر مانند هرزگرد های تایم در زمانی که مکانیک به آنها دسترسی دارد تعویض شود. با توجه به اینکه خودرویی که نیاز به تعویض تسمه تایم یا زنجیر دارد احتمالاً چند کیلومتر مسافت را طی کرده است، احتمالاً این قطعات جانبی نیز “فرصوده” هستند. تعویض آن در این زمان باعث صرفه جویی در هزینه های انجام مجدد فرآیند تعمیرات موتور می شود.