مسابقات قهرمانی رالی جهانی FIA در سال 2022 50 ساله می شود و با ظهور دسته رالی 1 در مسابقات رالی قهرمانی جهان 2022 مبتنی بر هیبریدی وارد عصری جدید، هیجان انگیز و پایدار می شود.
رالی 1 محصول کار گسترده دپارتمان های FIA با همکاری سازندگان هیوندای، ام اسپورت (فورد) و تویوتا است.
آنها با هم همسو شدند تا دسته ای را ارائه دهند که عملکرد فوق العاده ای داشته باشد، ایمنی را بیشتر می کند و در عین حال بر محیط زیست تمرکز می کند. علاوه بر واحد هیبریدی که به موتور احتراق داخلی 1.6 لیتری توربوشارژ موجود متصل است، خودروهای Rally1 با سوخت 100 درصد غیر فسیلی کار می کنند.
کیت هیبریدی شامل یک موتور الکتریکی 100 کیلوواتی است که روی یک باتری 3.9 کیلووات ساعتی نصب شده است و می تواند سطوح عملکرد ترکیبی را به بیش از 500 اسب بخار برساند. با این حال، به طور قابل توجهی، خودروهای Rally1 فقط برای حرکت در حالت برقی طراحی شده اند، که باید در مناطق خودروهای الکتریکی هیبریدی (HEV) واقع در مناطق خاصی مسابقه دهند.
پیرلی به عنوان تامین کننده انحصاری تایر WRC تحت یک توافق بلند مدت با FIA ادامه می دهد.
تمرکز بر ایمنی در مسابقات رالی قهرمانی جهان 2022
با معرفی فناوری هیبریدی در WRC، FIA تعدادی از اقدامات ایمنی را اجرا کرده است، مانند الزام اجزای هیبریدی به یک ساختار ایمنی تقویت شده.
شاسی سلول ایمنی ارتقا یافته نتیجه ماه ها تحقیق و توسعه فشرده است و امکان کاهش نفوذ تصادفات را تا پنجاه درصد فراهم می کند.
یک کمپین در رسانههای اجتماعی، اقدامات احتیاطی را که تماشاگران و خدمه ایمنی باید در صورت بروز حادثه انجام دهند، به دلیل جریان الکتریکی ولتاژ بالایی که میتوانند ایجاد کنند، برجسته میکند. خودروهای Rally1 با گرافیک “HY” روی پانلهای درهای جانبی و چراغهای ایمنی روی شیشه جلو و هر دو ستون کناری سبز میشوند زمانی که خودرو برای لمس امن باشد. چراغ قرمز چشمک زن با هشدار صوتی به این معنی است که ماشین برای لمس ناامن است.
همه خودروهای Rally1 باید دو جفت دستکش کلاس 0 با قابلیت تحمل ولتاژ 1000 ولت داشته باشند که به راحتی برای راننده و کمک راننده در هنگام تخلیه ماشین خود قابل دسترسی باشد. این هر دو خدمه را قادر میسازد تا در صورت بروز مشکل ولتاژ بالا که بر خودروی آنها یا خودروی رقیب تأثیر میگذارد، کمک ارزشمندی ارائه کنند. خدمه و افراد داوطلب نیز آموزش های ضروری را دیده اند.
عناوین جوایز در مسابقات رالی قهرمانی جهان 2022
مسابقات رالی جهانی FIA برای رانندگان، کمک رانندگان، تولیدکنندگان
قهرمانی تیم های FIA WRC
FIA WRC2 برای رانندگان، کمکرانندگان، تیمها، رانندگان خردسال، کمکرانندگان خردسال، استادان رانندگان و جام استادان کمک رانندگان در اتومبیلهای رالی 2
FIA WRC3 برای رانندگان و کمک رانندگان در اتومبیل های Rally3
FIA Junior WRC برای رانندگان در اتومبیل های Rally3
قوانین رالی1 برای سال 2022
خودروهای رالی 1 ایمن تر و پایدارتر، جای خودروهای رالی جهانی را به عنوان سرفصل دسته بندی WRC می گیرند.
علاوه بر واحد هیبریدی پلاگین، که به موتور احتراق داخلی 1.6 لیتری توربوشارژ موجود متصل است، خودروهای Rally1 با سوخت 100 درصد غیر فسیلی کار می کنند.
کیت هیبریدی شامل یک موتور الکتریکی 100 کیلوواتی است که روی یک باتری 3.9 کیلووات ساعتی نصب شده است و می تواند سطوح عملکرد ترکیبی را به بیش از 500 اسب بخار برساند.
مناطق خودروهای الکتریکی هیبریدی در نزدیکی پارکهای خدماتی و مناطق شروع تشریفاتی در تمام دورهای WRC ایجاد شدهاند و به خدمه Rally1 نیاز دارند تا نشان دهند که میتوانند در حالت تمام الکتریکی در یک مسیر مشخص که در کتاب راهنما مشخص شده است حرکت کنند.
خودروهای رالی 1 باید دو جفت دستکش کلاس 0 با قابلیت تحمل ولتاژ 1000 ولت داشته باشند که به راحتی برای راننده و کمک راننده در هنگام تخلیه ماشین خود قابل دسترسی باشد.
ماشینهای Rally1 با گرافیک “HY” روی پانلهای درهای جانبی قابل شناسایی هستند. چراغ های ایمنی روی شیشه جلو و هر دو ستون کناری سبز می شوند که خودرو برای لمس ایمن باشد. چراغ قرمز چشمک زن با هشدار صوتی به این معنی است که ماشین برای لمس ناامن است.
تیمهای سازنده محدود به دو موتور در هر خودروی رالی 1 هستند از 3 موتور در سال 2021
یک تیم سازنده که سه خودرو را اداره میکند، میتواند از مجموعهای متشکل از 9 دستگاه هیبریدی در سرتاسر فصل استفاده کند، با کارکرد دو خودرو محدود به شش دستگاه. در هر رویداد، نمی توان بیش از دو دستگاه هیبریدی در هر خودرو استفاده کرد.
تیمهای ثبتشده WRC میتوانند با استفاده از ماشین رالی جهانی ۲۰۱۷ یا ماشین Rally1 عصر جدید امتیازاتی را به ردهبندی تیمهای WRC کسب کنند.
تیمها میتوانند بیشتر از تایرهای پیرلی گزینه دوم را انتخاب کنند، اما بدون اینکه به مجموع تایرهای خود اضافه کنند. تیم ها هنوز هم تعداد معمولی انتخاب اول خود (بسته به طول مسیر) و هشت انتخاب دوم را دارند، اما می توانند مشخصات چهار تایر دیگر اختصاص داده شده برای Shakedown را انتخاب کنند، که به طور بالقوه مقدار لاستیک های انتخاب دوم را از هشت به افزایش می دهد. 12. لاستیک های مورد استفاده در Shakedown برای استفاده در رالی در دسترس هستند.
تنها سه درایو برتر WRC2 میتوانند به جای پنج درایو برتر در مقیاس نزولی 3-2-1 امتیاز Power Stage را کسب کنند.
جوایز بهترین راننده و کمک راننده جوان و بهترین راننده و کمک راننده نیز در WRC2 دریافت می شود.
تابلوی اعلانات دیجیتال، مانند اپلیکیشن اطلاع رسانی Sportity، جایگزین تابلوی اعلانات فیزیکی سنتی می شود.
تشریح دسته بندی های حمایتی مسابقات رالی قهرمانی جهان 2022
قهرمانی آزاد FIA WRC2
هر دور WRC دارای WRC2 برای اتومبیل های Rally2 با استفاده از تایرهای پیرلی است
رانندگان و کمک رانندگان فقط هفت راند امتیازی را کسب می کنند
بهترین شش نتیجه آنها حساب می شود
قهرمانی نوجوانان FIA WRC2
برای رانندگان و کمک رانندگان متولد 92/01/01 و بعد از آن
برندگان قبلی WRC2/3 (4WD) واجد شرایط نیستند
رانندگانی که قبلا برای کسب امتیاز WRC Manufacturers نامزد شده بودند نیز واجد شرایط نیستند
رانندگان و کمک رانندگان فقط هفت راند امتیازی را کسب می کنند
بهترین شش نتیجه آنها حساب می شود
قهرمانی FIA WRC2 برای تیم ها
تیم ها می توانند در هر رالی دو راننده را برای کسب امتیاز معرفی کنند
آنها می توانند در شش رالی نامزد شده در اروپا به اضافه یک رالی دیگر در خارج از اروپا امتیاز کسب کنند
بهترین پنج امتیاز اروپایی و امتیاز رویداد خارج از اروپا به حساب می آید
جام مستر FIA WRC2
برای رانندگان و کمک رانندگان متولد 72/01/01 یا قبل از آن
رانندگان و کمک رانندگان در شش رالی در اروپا به علاوه یک رالی خارج از اروپا امتیاز کسب می کنند
بهترین پنج امتیاز اروپایی و امتیاز رویداد خارج از اروپا به حساب می آید
نقاط مرحله قدرت
امتیاز Power Stage به سریعترین سه راننده و کمک راننده WRC2 Open در مقیاس 3-2-1 تعلق می گیرد.
بدون امتیاز استیج قدرت برای تیمهای WRC2، نوجوانان یا استادان
قهرمانی آزاد FIA WRC3
هر دور WRC دارای WRC3 برای اتومبیل های Rally3 است
رانندگان و کمک رانندگان فقط پنج راند امتیازی را کسب می کنند
بهترین چهار نتیجه آنها حساب می شود
قهرمانی FIA WRC3 برای تیم ها
تیم ها فقط می توانند پنج دور امتیازی را نامزد کنند
بهترین چهار نتیجه آنها حساب می شود
قهرمانی نوجوانان FIA WRC3
برای رانندگان و کمک رانندگانی که در تاریخ یا بعد از 93/01/01 با استفاده از Ford Fiesta Rally3 اجرا شده توسط M-Sport Poland روی لاستیک های پیرلی استفاده می کنند.
این اولین بار است که یک خودروی چهار چرخ متحرک به عنوان خودروی پایه مسابقات قهرمانی استفاده می شود
رانندگان و کمک رانندگان بهترین چهار امتیاز خود را از پنج دور تعیین شده می شمارند
آنها همچنین می توانند برای امتیازات باز WRC3 ثبت نام کنند
دو امتیاز در دور نهایی برای رانندگان/رانندگانی که حداقل در سه دور قبلی مسابقه داده اند
رانندگان و کمک رانندگان برای هر مرحله یک امتیاز کسب می کنند