داخل کابین خودروهای امروزی سبکی کاملاً متفاوت با 50 سال پیش دارد – برای مثال، کروم و وینیل با پلاستیک مشکی پیانو و آلکانترا جایگزین شده است – اما عملکرد اصلی داخل خودرو ثابت مانده است: هدایت ماشین. فرمان و پدال ها تغییر چندانی نکرده اند. آنها همچنان در دسترس راننده قرار دارند و همچنان فضای قابل توجهی را اشغال می کنند.
در عصر تکنولوژی، همه چیز تغییر خواهد کرد. داشبورد خودرو تغییرات فراوانی خواهد کرد. وقتی کنترلهای راننده در نهایت ناپدید میشوند، خودرو خودش را هدایت میکند و تنها به ابتداییترین ورودیهای سرنشینان تکیه میکند، زیرا آنها به هر کجا که از آن بخواهند منتقل میشوند.
در همین حال، برقی شدن خودرو به لطف گسترش پیکربندیهای منعطف و کف مسطح مناسب برای کار، بازی و هر چیز دیگری، عصر جدیدی از طراحی داخلی را آغاز خواهد کرد. آینده کابین چگونه خواهد بود؟ در اینجا مواردی وجود دارد که باید در چند دهه آینده به آنها توجه داشت زیرا خودرو به ناچار تکامل می یابد.
داخلی که با نیازهای شما تغییر می کند
هنگامی که طراحان آزادی کاملی برای بازنگری در مورد کنترلهای داخلی بدون راننده یا محدودیتهای مکانیکی داشته باشند، کابین خودرو کاملاً متفاوت به نظر میرسند.
یک تحلیلگر اصلی تحرک الکترونیکی در Guidehouse Insights، به چند نمونه اولیه خودروی خودمختار فعلی اشاره کرد: “Cruise Origin و Zoox VH6 چیدمان داخلی را به صندلی های کالسکه (با همه رو به مرکز) تغییر می دهند. این امر فضای بازتری را برای فضای پا ایجاد می کند. همچنین میتواند انعطافپذیری را برای قرار دادن قفسهها برای تحویل آخرین مایل یا قرار دادن ویلچر تسهیل کند.”
خودرویی که میتواند به یک ون تحویل کالا تبدیل شود، میتواند برای صاحبش سود ایجاد کند، در غیر این صورت در یک پارکینگ بیکار میماند. اما خودرویی که بتواند فضای داخلی خود را متناسب با نیازهای مختلف مشتریان تغییر دهد نیز می تواند بسیار قدرتمند باشد. ولوو با کانسپت 360c خود یک ایده قانع کننده برای آینده ای مانند این ارائه کرد . دیدگاه در اینجا کمتر در مورد بردن فضای زندگی خود با خود است، بلکه در عوض ایجاد فضای جدیدی است که به صورت پویا بر اساس کاری که انجام میدهید، با چه کسی انجام میدهید و کجا میروید، پیکربندی مجدد میشود.
لیزا ریوز، رئیس طراحی داخلی ولوو کارز، درباره 360c گفت: “ما چهار موضوع را برای چیدمان داخلی بررسی کردیم.” دو تم اول مستلزم چهار صندلی رو به روی هم در اطراف یک میز باریک است. یکی برای وقت خانواده، مرور اخبار صبح و خوردن صبحانه است. ریوز گفت که مورد دوم مشابه است اما بیشتر برای تجارت پیکربندی شده است، “یک فضای اداری ثابت در حومه شهر یا برای جلسات در حال حرکت”. در اینجا، شیشه پنجره به عنوان یک نمایشگر پیش بینی شده برای بررسی مواردی مانند یادداشت های ارائه یا یافته های تحقیق عمل می کند.
حالت «ماشین مهمانی» نیز وجود دارد، چیزی شبیه یک بازی پیش از یک شب با رقص و موسیقی هماهنگ و، بله، نوشیدنیهای فراوان بزرگسالان – از نظر تئوری قانونی، زیرا هیچکس رانندگی نخواهد کرد.
در نهایت، پیکربندی “اسلیپ ماشین” وجود دارد که شاید قانع کننده ترین باشد. در اینجا، 360c برای یک صندلی استراحت گسترده پیکربندی شده است که برای دراز کشیدن و لذت بردن از هر گونه درام جنایی که تا 20 سال دیگر به آن وسواس خواهیم داشت، عالی است. وقتی زمان خواب فرا میرسد، صندلی صاف تا میشود و به تختخوابی تبدیل میشود که بهترین اقامتگاههای هواپیمایی کلاس تجاری را شرمنده میکند.
راحت نگه داشتن
حتی صندلیهای اولیه کابین خودرو در آینده جنبههای راحتی بیشتری نسبت به صندلیهای امروزی خواهند داشت. یک شرکت سوئیسی به نام Dätwyler صندلیهای مفهومی را به نمایش گذاشته است که از پلیمرهای الکترواکتیو تغییر شکل برای پر کردن بخش های درون بالشتکهای صندلی استفاده میکنند.
این پلیمرها با دریافت بار الکتریکی شکل خود را تغییر میدهند، برخلاف ماهیچههای انسان، و نه تنها بسیار کارآمدتر از پمپهای هوا و غلتکهایی هستند که بسیاری از خودروهای لوکس مدرن در صندلیهای ماساژور امروزی استفاده میکنند، بلکه کاملاً بیصدا و فشردهتر هستند. این میتواند به معنای ماساژهای فوقالعادهتر بدون کاهش برد یا اضافه کردن صدای داخل کابین باشد.
اما مهم ترین جنبه راحتی در یک وسیله نقلیه خودران ممکن است چیزی ابتدایی تر باشد: بیماری حرکت. «تهوع یک ملاحظه حیاتی برای وسایل نقلیه خودکار است. افرادی که سوار وسایل نقلیه می شوند و مستقیماً در کار رانندگی درگیر نیستند، بیشتر مستعد حالت تهوع هستند و می تواند با نحوه کنترل وسیله نقلیه تشدید شود.
طبق تحقیقات دانشگاه میشیگان، تقریباً نیمی از مردم از بیماری حرکت رنج میبرند که معمولاً به دلیل خواندن یا فعالیت کردن بیاهمیت روی تلفنهایشان در اتومبیل ایجاد میشود. مایکل سیواک مدیر عامل تحقیقات کاربردی سیواک و مدیر سابق حمل و نقل پایدار جهانی در دانشگاه میشیگان است. سیواک در رابطه با این تحقیقات گفت: در خودروهای خودران همه مسافر خواهند بود بنابراین شما بالقوه بیشتری از افراد بیمار خواهید داشت و حفاظتی که رانندگان از رانندگی دریافت کرده اند دیگر وجود نخواهد داشت.
در اتومبیل ها، بیماری حرکت معمولاً به این دلیل است که بدن شما احساس حرکت می کند، اما چشمان شما چیزی جز کتابی که در حال خواندن آن هستید یا TikTok که در حال تماشای آن هستید نمی بینند. سیواک راه حلی را به ثبت رسانده است که از نورها برای تحریک دید محیطی شما به همان روشی که با نگاه کردن به بیرون از پنجره است استفاده می کند.
تامینکننده خودرو ژاپنی NHK راهحل دیگری نیز دارد: صندلیهایی با تکیهگاههای کشیده که سر را نگه میدارند و ثابت میکنند، که میگوید شروع حالت تهوع را تا یک سوم کاهش میدهد.
در پایان، مهمترین راه حل ها ممکن است از خود درایورهای مجازی بیایند. خودروهای خودران باید یاد بگیرند که نه تنها ایمن و کارآمد باشند، بلکه باید روان و یکدست باشند تا مطمئن شوند مسافران شاد و سالم خواهند ماند. Abuelsamid گفت: «هموارسازی کنترل [با شتاب، ترمز و فرمان] بخش کلیدی راه حل خواهد بود، هرچند نه همه آن.
حفظ ارتباط
خودروهای دارای وای فای داخل کابین خودرو تقریباً در همه جا حاضر هستند و تقریباً 91 درصد از خودروهای جدید فروخته شده در آمریکا دارای اتصالات فعال هستند. این بدان معناست که آنها می توانند به اینترنت متصل شوند، خواه گوشی خود را به خاطر داشته باشید یا نه.
این اتصالات داده فعال فقط سریعتر می شوند. بیسیم 5G که اکنون در حال گسترش است، 100 برابر سریعتر از اتصالات 4G LTE است که اکثر خودروهای جدید امروزی از آن استفاده میکنند، بنابراین فقط ارتقای آنها به 5G یک بهروزرسانی عملکردی عظیم خواهد بود، چیزی که میتواند به عنوان خودروهای بیشتر و بیشتر حیاتی باشد. مواردی مانند بهروزرسانیهای نرمافزاری را بپذیرید.
به زودی حتی 5G نیز به اندازه کافی خوب نخواهد بود. چین قبلاً اولین نمونه اولیه ماهواره 6G خود را به فضا پرتاب کرده است. انتظار میرود نسل بعدی بیسیم تا سال 2030 وارد خدمت شود و طبق برخی پیشبینیها، میتواند 100 برابر سریعتر از 5G باشد. معنی آن چیست؟ اتصالات معمولی 4G ممکن است بیش از یک ساعت طول بکشد تا یک فیلم با کیفیت بالا دانلود شود. با سرعت 5G گیگابیتی، امکان دانلود یک فیلم کامل در کمتر از یک دقیقه وجود دارد. در سرعت 6G، از نظر تئوری می توان این کار را در کمتر از یک ثانیه انجام داد.
مهمتر از آن، تجربههای VR کاملاً فراگیر را تصور کنید، که در مقایسه با فیلمهای دو بعدی ساده، بسیار پیچیده هستند و مستقیماً به ماشین پخش میشوند. و با تأخیر کمتر، بازی در ماشین همانقدر سریع و پاسخگو خواهد بود که انتظار میرود هنگام نشستن در خانه باشد.
کار در کابین خودرو
طبق گزارش اداره آمار کار، آمریکایی ها حدود یک سوم از میانگین روز کاری را صرف انجام کار می کنند. این میزان در واقع طی 18 سال گذشته 30 دقیقه افزایش یافته است. با توجه به گرایشهای معتاد به کار ما، مطمئناً طی 20 یا 30 سال آینده به روند صعودی ادامه خواهد داد تا خودروهای خودران را در هر جایی که به آنها نیاز داریم به دست آوریم.
آینده کار در کابین خودرو هنوز یک مفهوم مبهم است، اما اخیراً متا، شرکتی که فیس بوک را در اختیار دارد، با جابجایی مرزها در مورد آنچه در واقعیت مجازی و واقعیت افزوده امکان پذیر است، موجی ایجاد کرده است.
به طور خلاصه، واقعیت مجازی استفاده از هدستی است که دید شما از دنیای اطرافتان را کاملاً مسدود می کند، در عوض به شما یک نمای دیجیتالی به دنیای مجازی پر از موارد خوب، هر چیزی را می دهد. واقعیت افزوده مشابه است، اما در اینجا شما هنوز می توانید دنیای واقعی را ببینید، این بار با اطلاعاتی که در بالای آن قرار گرفته اند. این می تواند هر چیزی باشد، از اطلاعات پیش بینی شده درباره نقاط مورد علاقه کنار جاده گرفته تا شخصیت های بازی های ویدیویی دیجیتال که روی داشبورد شما می پرند.
متا همه اینها را در آنچه Metaverse می نامد ادغام کرده است و میلیاردها دلار شرط بندی کرده است که این فناوری آینده خواهد بود. بهره وری تجاری در Metaverse آخرین فشار بزرگ این شرکت بوده است. برندهای بزرگی مانند Disney و Procter & Gamble قبلاً بهاصطلاح افسران ارشد متاورس را استخدام کردهاند، در حالی که شرکت مشاوره کسبوکار بزرگ Accenture یک دفتر درون Metaverse را به نمایش گذاشته است که میتواند پیشنمایش محل کار مجازی آینده باشد.
چرا اینجا مربوط می شود؟ زیرا کار در متاورس نیازی به میز یا حتی لپ تاپ ندارد. شما فقط می توانید یک هدست بیندازید و عملاً به هر جایی از راه دور منتقل شوید – بزرگترین و جادارترین دفتر گوشه ای روی کره زمین. برنامههای بهرهوری رایج و مرورگرهای وب برای استفاده در VR بازنویسی میشوند، در حالی که همکاری در جلسات مجازی بسیار جذابتر از چیزی مسطح و بیجان مانند Zoom خواهد بود.
در آینده، کار با ماشین شما ممکن است حتی از حضور در دفتر کار موثرتر باشد.
سرگرم نگه داشتن در کابین خودرو
متاورس فقط برای کار نخواهد بود. برای بازی هم خواهد بود در واقع، محبوب ترین برنامه های کاربردی VR در حال حاضر همه بازی ها هستند و دلیلی وجود ندارد که باور کنیم به این زودی ها تغییر می کند. بنابراین مشتاقانه منتظر برخی از بازیهای VR در خودرو باشید – امیدوارم به لطف برخی از فناوریهای ذکر شده در بالا، بدون حالت تهوع.
با این حال، سرگرمی در کابین خودرو فقط مربوط به بازی نخواهد بود. گاهی اوقات شما می خواهید به عقب برگردید و از چیزی بصری تر با دیگران لذت ببرید. نمایشگرهای درون داشبورد امروزی بزرگتر و روشن تر می شوند، اما در آینده هیچ تضمینی وجود ندارد که خودروها حتی داشبورد داشته باشند. این بخشی از تفکر فضای داخلی ولوو است که تصاویر را مستقیماً به سقف خودرو میتاباند. آن را با صدای فراگیر یکپارچه جفت کنید، و یک تجربه تئاتر با کیفیت بالا روی چرخها خواهید داشت.
جالب است که این تجربه صدا در کابین خودرو ممکن است یک چیز بسیار شخصی باشد. «صدای شخصی هدایتشده یک فناوری است که باید به زودی در تولید ظاهر شود، جایی که هر سرنشین میتواند پیلههای صوتی جداگانه داشته باشد. با استفاده از این فناوری، پرتوهای باریکی از صدا به طور خاص به سمت یک فرد هدایت می شود و آنها را در حین حرکت دنبال می کند. دیگران در این نزدیکی نمی توانند چیزی بشنوند. این می تواند یک فناوری جالب در رباتاکسی مشترک باشد.
در نهایت، AR میتواند برای سرگرمیهای داخل کابین خودرو نیز وارد عمل شود. واقعیت افزوده فقط به معنای استفاده از عینک احمقانه نیست. برای ولوو 360c می توان از شیشه پنجره و حتی خوشبو کننده هوای داخل خودرو برای تقویت واقعیت استفاده کرد. ریوز ولوو گفت: «AR در شیشه جانبی استفاده میشود و مسافران را قادر میسازد تا در صورت تمایل، چشمانداز را از یک منظره شهری شلوغ برای فرار به یک مکان امن آرامشبخش با نمایش مناظر طبیعت دلخواه خود بر روی شیشه جانبی مسدود کنند». . “یک ماژول رایحه برای ایجاد آرامش با صحنه مطابقت دارد