هنگامی که در حال تحقیق برای یک خودروی جدید هستید، ممکن است با اصطلاح “فیس لیفت” مواجه شوید، اما این دقیقا به چه معناست؟
صنعت خودرو مملو از اصطلاحات است، اما اصطلاح «فیس لیفت» یکی از سادهترین آنها است زیرا نیازی به درک عمیق عملکرد مکانیکی خودرو ندارید.
معمولا در ایران نیز این اصطلاح را زیاد می شنویم. مانند فیس لیفت سانتافه که در ایران رواج بسیاری دارد. فیس لیفت سانتافه 2015 به 2017 نیز از جمله مواردیست که در بازار ایران بسیار انجام میشود.
در این مقاله توضیح خواهیم داد که فیس لیفت چیست، برای شما به عنوان یک خریدار چه معنایی دارد و آیا این چیزی است که باید در طول فرآیند خرید در نظر بگیرید.
معنی فیس لیفت خودرو
ممکن است فیس لیفت را به عنوان یک عمل جراحی در نظر بگیرید که هدف آن روحی تازه به گیرنده آن است، و این اصل در مورد خودروها نیز صدق می کند، به طوری که فیس لیفت وسایل نقلیه مجموعه ای از ارتقاء طراحی، داخلی و فنی را با هدف افزایش جذابیت به ارمغان می آورد.
در جواب این سوال که فیسلیفت چیت؟ میتوان گفت فیس لیفت خودرو تغییری در ظاهر خودرو است که معمولاً شامل سپرهای جلو و عقب، چراغ ها و جلوپنجره جدید می شود. این کار برای دادن ظاهری تازه به خودرو انجام می شود و اغلب با تغییر مدل خودرو همزمان است.
فیس لیفت خودرو برای جوان سازی مدل ماشینی که کمی قدیمی به نظر می رسد استفاده می شود. می توان این کار را برای افزایش فروش خودرویی انجام داد که از نظر طراحی از رقبای خود عقب مانده است.
فیس لیفت خودرو معمولاً نسبت به طراحی مجدد کامل خودرو هزینه کمتری دارد و می تواند بسیار سریعتر انجام شود. این روشی برای خودروسازان است تا خودروهای خود را بدون نیاز به شروع از صفر به روز نگه دارند.
فیس لیفت خودرو اصطلاحی است که برای توصیف یک تغییر جزئی یا به روز رسانی در طراحی موجود خودرو استفاده می شود.
این تغییرات می تواند ظاهری باشد، مانند چراغ های جلوی جدید یا جلوپنجره جدید، یا می تواند مهم تر باشد، مانند موتور جدید یا پلت فرم جدید.
فیس لیفت اغلب به منظور حفظ تازگی و به روز بودن خودرو انجام می شود، حتی اگر تغییرات عمده ای انجام نشود.
در نهایت، هدف فیس لیفت بهبود خودرو است، خواه این به معنای جذاب تر کردن، قابل اعتمادتر کردن یا مشتری پسندتر کردن آن باشد.
فیس لیفت خودرو می تواند بحث برانگیز باشد، به طوری که برخی افراد احساس می کنند که آنها غیرضروری و هدر دادن پول هستند، در حالی که برخی دیگر آنها را به عنوان بخشی ضروری برای به روز و رقابتی نگه داشتن یک خودرو می دانند.
اکثر خودروسازان در طول عمر تولید یک خودرو معمولاً بعد از 3 یا 4 سال ظاهر خودروهای خود را تغییر می دهند تا ظاهری امروزی داشته باشند. این می تواند به جذب مشتریان جدید و همچنین راضی نگه داشتن مشتریان فعلی کمک کند.
فیس لیفتها اغلب شامل چراغهای جلو، جلوپنجره و سپرهای جدید و همچنین تزئینات و ویژگیهای داخلی می شود. گاهی اوقات موتورها و گیربکس های جدید نیز به عنوان بخشی از فیس لیفت معرفی می شوند. این بهروزرسانیها میتوانند به احساس تازگی و نو بودن خودرو کمک کنند، حتی اگر چند سالی است که در بازار وجود داشته باشد.
فیس لیفت خودرو می تواند راهی عالی برای دمیدن روح جدید به طراحی خودروهای موجود باشد و می تواند به علاقه مندی و جذب مشتریان کمک کند. همچنین میتوان از آنها برای رفع مشکلاتی که از زمان عرضه اولیه خودرو به وجود آمده است استفاده کرد، مانند مصرف سوخت ضعیف یا کمبود فضای کابین.
تغییرات بیرونی
فیس لیفت ها معمولاً ظاهر و داخل خودروها را تغییر میدهند. دقیقاً آنچه که بهروزرسانی میشود از مدلی به مدل دیگر متفاوت است، اما در بهبودهای بیرونی اغلب سپرها، چراغهای جلو، چراغهای عقب و مشبکهای رادیاتور بازطراحی شدهاند.
سبکهای جدیدی از چرخهای آلیاژی نیز اغلب اضافه میشوند، در حالی که ممکن است رنگهای تازه نیز در دسترس خریداران قرار گیرد.
تغییرات داخلی
تغییرات در فضای داخلی خودروهای فیس لیفت شده از ریز تا درشت قابل توجه است. گاهی اوقات به سادگی برخی از گزینه های تزئینی و تودوزی جدید یا حتی طراحی جدید دریچه هوا وجود دارد. ممکن است یک فرمان جدید نیز تعبیه شود.
تغییرات بزرگتر ممکن است شامل داشبوردهای کاملاً بازطراحی شده و نصب سیستم های اطلاعات سرگرمی کاملاً متفاوت باشد. ویژگیهایی مانند روشنایی محیط ممکن است اضافه یا پیچیدهتر شوند، در حالی که تجهیزاتی که در سطوح مختلف تریم گنجانده میشوند تغییر میکنند یا میتوان تریمها را بهطور کامل اضافه و حذف کرد.
تغییرات مهندسی
فیس لیفت ممکن است شامل به روز رسانی موتورها، گیربکس ها، سیستم های کنترل شاسی و وسایل کمکی ایمنی نیز باشد.
ممکن است موتورهای تمیزتر معرفی شوند یا موتورهای آلاینده تر از فروش حذف شوند، در حالی که ممکن است گزینه های برقی مانند سیستم هیبریدی پلاگین ارائه شود. سیستمهای چهارچرخ متحرک ممکن است در دسترس باشند – چه برای اولین بار یا همراه با موتورهایی که قبلاً با آنها در دسترس نبودند – در حالی که گاهی اوقات گیربکسهای جدید و بهبود یافته نیز تعبیه میشوند.
دقیقاً آنچه با فیس لیفت تغییر می کند نیز بسته به نوع خودرویی که به روز می شود متفاوت است. یک مدل پرفورمنس ممکن است حالت رانندگی جدید و اسپرت یا دمپرهای قابل تنظیم بهتری داشته باشد، در حالی که یک خودروی برقی تازهسازی شده ممکن است با بسته باتری بزرگتر برای برد بیشتر یا یک باتری کوچکتر برای مدلهای مقرونبهصرفهتر در دسترس باشد.
نمونه خوبی از فیس لیفت مدرن فورد فوکوس است. نسل پنجم در سال 2019 معرفی شد و در سال 2022 بهروزرسانی شد. تغییرات بیرونی ظریف، با چراغهای جلو باریکتر و طراحیهای پیچیدهتر سپر پایینتر بود. نشان فورد از روی کاپوت به جلوپنجره منتقل شد تا با دیگر مدلهای جدید این شرکت مطابقت داشته باشد.
به غیر از صفحه نمایش اطلاعات سرگرمی بزرگتر با نرم افزار جدید و پیشرفته تر فورد، کابین تا حد زیادی مانند قبل به نظر می رسد. برخی از موتورهای هیبریدی ملایم جدید نیز معرفی شدند.
چرا خودروها فیس لیفت می شوند؟
اکثر خودروسازان هر شش تا هشت سال یک بار نسل جدیدی از یک مدل معین را عرضه می کنند. این یک طول عمر بسیار طولانی برای کالایی است که در اصل کالای مصرفی است. اپل هر 12 ماه یک آیفون جدید عرضه می کند و شرکت هایی مانند SAMSONG و LG هر دو سال یکبار تلوزیون، یخچال و ماشین لباسشویی خود را به طور کامل تغییر می دهند.
بنابراین، فیس لیفت وسیله ای برای افزایش علاقه به مدلی است که از اولین دوران جوانی گذشته است، اما هنوز چند سال از جایگزینی کاملاً جدید می گذرد، و بستری را برای دور جدیدی از قرار گرفتن در معرض رسانه، تبلیغات و رویدادهای نمایندگی فراهم می کند.
دلایل دیگری برای انجام فیس لیفت وجود دارد. از زمانی که یک خودرو برای اولین بار به بازار عرضه شد، سازنده آن ممکن است به طور کامل «ظاهر خانوادگی» آن را تغییر داده باشد – مجموعه ای از نشانه های ظاهری که یک خودرو را محصول یک سازنده خاص تشخیص می دهد – بنابراین، استایل به یک اصلاح اساسی نیاز دارد تا ماشین شبیه آن شود.
فیس لیفت چه زمانی اتفاق می افتد؟
احتمالاً این فورد بود که مفهوم فیس لیفت را در زمان تولید مدل T توسعه داد. مدل T در طول 19 سال فعالیت خود، جریان تقریباً ثابتی از بهروزرسانیها را دریافت کرد، به طوری که آخرین نمونه از خط 1927 (در پایین سمت راست) خودرویی بسیار متفاوت با مدل اصلی 1908 (در پایین سمت چپ) بود.
دیگر خودروسازان آمریکایی از این روش پیروی کردند و در دهه 1950، اکثر آنها تغییرات سالانه – اصلاح چهره – را در مدل های خود اعمال می کردند، رسمی که هنوز هم وجود دارد. به همین دلیل است که سن یک خودروی آمریکایی معمولاً با «سال مدل» آن تعریف میشود، نه تاریخ ساخت یا ثبت نام، مانند بریتانیا.
خودروسازان سایر نقاط جهان تمایل دارند خودروهای خود را به طور مرتب فیس لیفت نکنند. خودروهایی که در بریتانیا فروخته میشوند معمولاً در نیمی از چرخه عمر خود، معمولاً سه یا چهار سال پس از عرضه اولیه، فیس لیفت میشوند.
اگرچه این فقط یک قانون کلی است. برخی از خودروهای فروخته شده در بریتانیا به سختی در طول تولید 10 ساله تغییر می کنند، در حالی که برخی دیگر به طور مداوم به روز می شوند. نیسان GT-R در مورد دوم به ذهن می آید، خودرویی که اساساً از زمان عرضه آن در سال 2007 تغییری نکرده است، اما به نظر می رسد هر بار که یک هفته در ماه وجود دارد، به روز می شود. خوشبختانه، زمانی را پشت سر گذاشتهایم که فیس لیفت برای اصلاح عیوب اصلی عجله داشت.
قیمت یک ماشین فیس لیفت چقدر است؟
تغییرات ایجاد شده در فیس لیفت معمولاً در قسمتهایی از خودرو متمرکز میشوند که به راحتی قابل تغییر هستند – سپرها، چراغها و غیره. اما حتی تغییرات کوچک در استایل و مشخصات خودرو هزینه زیادی برای طراحی، اجرا و بازاریابی دارد.
این هزینه باید تامین شود، بنابراین فیس لیفت معمولاً به معنای افزایش قیمت لیست خودرو است. اینکه چقدر این افزایش زیاد است بستگی به میزان قابل توجه بودن تغییرات دارد که از چند صد دلار تا چند هزار دلار متغیر است. اگرچه موارد نادری وجود دارد که قیمت تغییر نمی کند.
آیا باید ماشین فیس لیفت بخرم؟
طبیعتاً خرید هر دو مدل قبل و بعد از فیس لیفت مزایایی دارد. ممکن است تغییرات نسبت به مدل اصلی کوچک باشد، اما خودروهای فیس لیفت شده به طور کلی بهبود یافته اند. و با دانستن اینکه در حال رانندگی با جدیدترین مدل هستید، لذت بخش تر است!
اما، همانطور که در بالا اشاره کردیم، در مقایسه با مدل قبلی که احتمالاً با قیمت بسیار زیادی در دسترس خواهد بود، نمایندگیها تمایل بیشتری به کاهش قیمت ندارند.
در نهایت به ترجیحات شخصی بستگی دارد. از نظر تئوری، خودروی فیس لیفت شده باید ظاهر بهتری داشته باشد و از نظر فناوری پیشرفته تر باشد. اما تغییرات احتمالاً شب و روز نخواهد داشت، بنابراین اگر صرفه جویی در مقدار کمی پول جذاب تر است، مدل قدیمی باید به خوبی به شما خدمت کند.
در بازار کارکرده، وقتی به نسلهای قدیمیتر خودروها نگاه میکنید، ممکن است متوجه شوید که تفاوت زیادی در قیمت بین مدلهای قبل و بعد از فیس لیفت وجود ندارد. در این موارد، تقریباً همیشه بهتر است با نسخه به روز شده پیش بروید، با این فرض که در حد بودجه است – اما همیشه عوامل مهم دیگری مانند مسافت پیموده شده و سابقه خدمات را در نظر بگیرید.