با 62 یا 83 مایل مسافت و زیرساخت شارژ محدود، اولین سورتمه الکتریکی تایگا چیزی را تغییر نمی دهد، اما یک شروع است.
بررسی اولیه سورتمه الکتریکی تایگا
آرامش و سکوت در هوای مطبوع اطراف پیست اسکی Notch Smugglers ورمونت در زمستان نفوذ می کند. دهکده تفریحی خوش منظره که در پایه سه کوه به هم پیوسته قرار دارد، جایی است که Taiga، یک شرکت کانادایی متخصص در وسایل نقلیه تفریحی تمام الکتریکی، سورتمه الکتریکی خود را معرفی می کند.
در ابتدا، ماشین سیاه و سفید شبیه هر سورتمه گازسوز دیگری است که توسط شرکت های معمولی ساخته شده است. اما وقتی سورتمه الکتریکی تایگا را روشن میکنید، بهجای آن صدایی که موتورهای دو زمانه سنتی تولید میکنند، سکوت مطلق برقرار میشود. برداشت اولیه ما این بود که سورتمه الکتریکی تایگا برای سواران و افرادی که آرامش طبیعت را به غوغای سنتی ترجیح می دهند جذاب خواهد بود. با این حال، برای سواران مشتاق و هر کسی که در اطراف ماشین های برفی بزرگ شده بوی بنزین و صداهای از دست رفته ممکن است تجربه سواری را کاهش دهد. این همان قطع ارتباطی است که با شنیدن صدای چرخش موتورهای برقی پورشه تایکان، در مقابل موتور شش سیلندر تنفس طبیعی یک 911 GT3 احساس می کنیم.
ظاهر سورتمه الکتریکی تایگا
مدل معرفی شدهNomad نامیده می شود، دارای یک موتور الکتریکی با آهنربای دائم 90 اسب بخار است که توسط بسته باتری لیتیوم یون استاندارد تغذیه می شود و توان ناخالص آن 23.0 کیلووات ساعت است (تایگا ظرفیت قابل استفاده را به طور کامل بیان نکرده است) شرکت تایگا ادعا می کند که این راه اندازی 62 مایل برد در هر بار شارژ را فراهم می کند. یک موتور الکتریکی 120 اسب بخاری و یک باتری بزرگتر که برای برد 83 مایلی مناسب است، بخشی از یک بسته عملکرد 2000 دلاری است. تایگا میگوید این ارقام برد بر اساس دمای کارآمد باتری است که با سیستم مدیریت حرارتی خنکشده با مایع بین 68 تا 104 درجه فارنهایت حفظ میشود. با این حال، انتظار می رود برد واقعی بر اساس سبک و شرایط سواری فردی متفاوت باشد. در حالی که تایگا ادعا می کند که اکثر سواران برفی کمتر از 100 مایل در روز سوار می شوند، تجربه می گوید که بسیاری این کار را تنها در یک نیمنور انجام می دهند.
اهرم ترمز در سمت چپ فرمان و اهرم گاز و دکمه سوئیچ در سمت راست ظاهری معمولی دارند. سوئیچهای ضامن در سمت چپ برای سیستم ترمز احیاکننده، که با ترمز دیسکی معمولی ترکیب میشود، و سوئیچ برای حالتهای رانندگی Range و Sportوجود دارند. جلوی فرمان یک صفحه نمایش دیجیتال 7.0 اینچی قرار دارد که سرعت، مصرف کیلووات و برد را نشان می دهد.
سوییچ به صورت اتصال آهنربایی می باشد که به عنوان یک کلید عمل می کند و پس ازاتصال سوییچ و فشار دادن دکمه استارت سورتمه الکتریکی تایگا بدون صدا فعال می شود. در حالی که سکوت برقرار است، نوعی وزوز یا زمزمه ممکن است ایمنی را بهبود بخشد، به گونه ای که خودروهای برقی برای هشدار دادن به عابران، صدایی ظریف ایجاد می کنند.
تست در حالت Range با کمترین تنظیمات regen شروع شد. فشردن پدال گاز باعث نیروی رانش فوری می شود و همان احساس گشتاور لحظه ای که خودروهای الکتریکی دارند، ایجاد می کند. در حالت اسپرت، Nomad به طرز هیجان انگیزی سریع می شود، اما کنترل آن آسان است. تایگا ادعا می کند که موتور Nomad می تواند حداکثر سرعت 60 مایل در ساعت را ارائه دهد. نتیجه یک ماشین بی سر و صدا سریع است که در نهایت به محدود کننده سرعت برخورد می کند که اشتیاق افراد را مهار می کند. می توان از ترمز احیا کننده لذت برد، به خصوص در هنگام فرود از زمین های شیب دار.
در نهایت زمان شارژ مجدد فرا می رسد. هر خودروی برفی تایگا دارای یک شارژر داخلی 6.6 کیلوواتی با پورت J1772 است که با هر شارژری که با خودروهای برقی معمولی مانند، مثلاً فورد موستانگ Mach-E کار میکند، سازگار است. تایگا می گوید که شارژ کامل باتری استاندارد با شارژ سطح 2 حدود چهار ساعت طول می کشد. با شارژر داخلی سطح 3 و نرخ های بین 30 تا 40 کیلووات، گفته می شود شارژ باتری از صفر تا 80 درصد حدود 30 دقیقه طول می کشد. با این حال، برای پیدا کردن یک شارژر سریع DC در دریاچه یخ زده، در دامنه کوه یا حتی در یک بار در نزدیکی مسیر، باید خوش شانس باشید. سورتمه الکتریکی تایگا را می توان به یک پریز استاندارد 120 ولتی وصل کرد، اما برای شارژ کامل به 13 تا 14 ساعت زمان نیاز است که به این معنی است که شارژ مجدد در مکان های مختلف امکان پذیر است، هرچند به سختی.
سورتمه الکتریکی تایگا می تواند در ناوگان اجارهای، جایی که استفاده (و در نتیجه شارژ) بیشتر در یک چرخه ثابت اتفاق میافتد، و در پارکهای ملی، جایی که انتشار گازهای گلخانهای و سر و صدا به شدت کنترل میشوند، موفقیت کسب کنند. این شرکت می گوید که حداقل 130 سفارش چند واحدی از اپراتورهای تجاری در سراسر جهان دارد. در حال حاضر، این مخاطبان میتوانند بازار اصلی تایگا باشند، که نشاندهنده فرصتی مناسب برای مردم عادی است تا بدون تعهد مالی در معرض ماشینهای برفی برقی قرار بگیرند.
قیمت سورتمه الکتریکی تایگا
سورتمه الکتریکی تایگا مورد برسی دارای پیکربندی دو صندلی بود و همچنین دارای شارژر داخلی سطح 3 اختیاری بود که در حال حاضر در قیمت اولیه 17490 دلاری آن گنجانده شده است و به سیستم تعلیق عملکردی 2000 دلاری مجهز شده بود که شامل دمپرهای Elka ارتقا یافته است که مجموع آن را به 19490 دلار می رساند. رزرو آنلاین در حال حاضر 500 دلار است و این شرکت میگوید سفارشها را بر اساس اولویتبندی اولویتبندی میکند و انتظار میرود که تحویل از اواخر سال جاری آغاز شود. تایگا همچنین مدل هایی را ارائه می دهد که برای عملکرد در مسیر و بخش های کوهستانی طراحی شده اند. اینکه آیا جامعه اسنوموبیلها آماده پذیرش اولین ماشینهای برفی تمام الکتریکی تایگا هستند، باید مشخص شود، اما آنها شروعی برای برقیسازی اجتنابناپذیر وسایل نقلیه تفریحی هستند.