بی ام و i4 خودرویی الکتری کیست که ام پاور به سراغ آن رفته است و دستی به سر و گوش آن کشید.
این خودرو نمونه برقی سری 3 بوده که با توانایی های زیاد در نوع برقی علاقه مندان به خودرو های برقی را به سمت خود کشیده است
بی ام و i4 الکتریکی جدید تا 60 مایل در ساعت از M3 Competition پیشی میگیرد و هزینه کمتری دارد.
بیامو سرانجام تلاشهای توسعه خودروهای الکتریکی خود را در جهتی هدف قرار داد که باید توجه وفاداران به برند و همچنین مالکان تسلا مدل 3 را با نگاهی سرگردان به خود جلب کند. باواریایی ها رفته اند و یک گرن کوپه سری 4 برقی به نام i4 ساخته اند.
بی ام و i4 گرن کوپه کاندیدای خودروهای برقی بهتری نسبت به یک سدان سنتی است، زیرا این خودروی 4درب با ظاهر تهاجمی یک خودروی کوپه همه انتظارات را براورده می کند. خط سقف بلندتر آن برای جادار بودن صندلیهای عقب بی ام و i4 و فضای چمدان بسیار مهم است، زیرا بسته باتری 81.5 کیلووات ساعتی به i4 eDrive40 تک موتوره عقب 301 مایل بردی با امتیاز EPA میدهد که سفرهای جادهای را به پیشنهادی جذاب تبدیل کنید. برد نسخه آزمایش شده در اینجا به 227 مایل کاهش می یابد: i4 M50 دو موتوره روی تایرهای تابستانی 20 اینچی پیرلی P Zero PZ4 Elect. این مقدار هنوز هم برای افرادی که در Sunbelt زندگی می کنند قابل احترام است، اما کسانی که آب و هوای سردتر و برفی دارند ممکن است غیر از این فکر کنند.
چسبندگی فراتر از انتظاز بی ام و i4
BMW i4 M50 تقریباً از M3 Competition پیشی گرفته است
BMW i4 M50 2022 نشان M خود را به دست آورد اما تمرکز بر روی چنین موارد عملی، نکته بزرگتری را از دست میدهد: موتورهای الکتریکی دوگانه i4 M50 برای ترکیبی از 536 اسب بخار قدرت و 586 پوند فوت گشتاور که به آن اجازه میدهد یک M3 را شرمنده کند.. اینها موتورهای سنکرون AC منحصر به فرد «جریان برانگیخته» هستند که از آهنرباهای دائمی معمولی خاکی کمیاب چشم پوشی می کنند و به جای آن از برس ها برای تامین جریان باتری DC استفاده می کنند تا به لوب های مسی روتور انرژی داده و یک میدان مغناطیسی ایجاد کنند. تمام خودروهای برقی دیگر از موتورهای بدون جاروبک استفاده میکنند، اما بیامو انگیزه داشت تا از هزینه، عدم قطعیتهای زنجیره تامین و نگرانیهای استخراج محیطی ناشی از منبع آهنرباهای خاکی کمیاب اجتناب کند و راهی برای کارکرد برسها در یک برنامه خودروسازی پیدا کرد. این رویکرد همچنین به مهندسان یک دستگیره اضافی برای چرخاندن می دهد، زیرا الکترونیک قدرت می تواند به طور مداوم قدرت میدان مغناطیسی این روتور منحصر به فرد را تغییر دهد.
خودروی آزمایشی شتاب 3.3 ثانیهای تا 60 مایل در ساعت داشت. در یک استارت از سرعت 5 تا 60 مایل در ساعت، و شرایطی که سیستم کنترل کشش خاموش بوده، گشتاور فوری و حرکت مستقیم موتورهای الکتریکی دوگانه M50 کار را تنها در 3.5 ثانیه انجام می دهند، در حالی که M3 Competition با توربوشارژ دوقلو 3.0- لیتر inline-six به زمان نیاز دارد تا تقویت شود، به یک ثانیه کامل بیشتر برای رسیدن به این سرعت نیاز دارد. همین امر در مورد تست های گذراندن سرعت 30 به 50 و 50 تا 70 مایل در ساعت نیز صدق می کند، جایی که ضربات 1.5 و 2.0 ثانیه ای M50 باعث می شود تا M3 Competition و تلاش های 2.4 و 2.7 ثانیه ای آن به پایان برسد و حریف قدرتمندی به نام M3 Competition توسط M50 ناک اوت شود . با این حال، M3 Competition نزدیک به پایان یک چهارم مایل مرتب میشود، جایی که سرعت 11.7 ثانیهای M50 را با سرعت 120 مایل در ساعت در 0.1 ثانیه و 4 مایل در ساعت افزایش میدهد. این بدون شک به وزن 5063 پوندی M50 مربوط می شود.
این بار اضافی وزن، M50 را هنگامی که جاده از مستقیم به پیچ ها میرسد، مهار نمیکند. همه اینها جرم باتری متمرکزی است که در زیر خودرو قرار دارد، بنابراین مرکز ثقل پایینتر منجر به چرخش بدنه کوچک با ارزشی میشود. M50 با کمال میل جهت را تغییر می دهد، و شتاب بی رحمانه آن مناظر را محو می کند و همان طور که به سمت نقطه ترمز بعدی می روید، مسیرهای مستقیم را کوتاه می کند. به محض اینکه از پدال گاز عقب نشینی کردید، ریجن قوی بالابر دریچه گاز، روند کاهش سرعت را آغاز می کند، و زمانی که پای خود را به سمت ترمزها منتقل می کنید (که می توانند از سرعت 70 مایل در ساعت به خودی خود در 154 فوت توقف کنند)، به اضافه کردن آن تبدیل می شود. پدال برای تعادل خودرو نتیجه یک روش بسیار روان و جذاب برای عبور دادن M50 از طریق پیچ ها با دمی از کم فرمانی است. 0.97 گرم چسبندگی جانبی آن 0.1 گرم از M340i بیشتر است، اما می تواند.
با همه اینها، تنها چیزی که M50 را از عظمت باز می دارد، حس رانندگی با آن است که فرمان آن را به شما منتقل نمی کند. همچنین صدای موتور که انتظاز می رود در یک بی ام و به گوش برسد، در این خودرو وجود ندارد و صدایی که برای آن طراحی ده بیشتر همانند پخش صدای خودرو های هشت سیلندر از رادیو می باشد و آن هیجان را به شما منتقل نمی کند
در شهر، M50 تا حدی به لطف دمپرهای تطبیقی تنظیم شده ماهرانه که وقتی آنها را در حالت Comfort قرار میدهید، گامی معتبر به سمت نرمی برمیدارند، به یک راننده روزانه بسیار مطلوب تبدیل میشود. گستردگی صفحههای خمیده اختیاری و نمایشگر هدآپ، کار بسیار خوبی در رندر کردن ابزار دقیق و Apple CarPlay یا Android Auto تلفن هوشمند متصل شما انجام میدهد، و به نظر میرسد کنترلر iDrive و منوهای آن به خودی خود رسیدهاند.
وقتی همه چیز گفته شد و انجام شد، تقریباً 500 مایل رانندگی تهاجمی در کوهستان، حومه غیر جنگلی و رانندگی معمولی آزادراه، مجموعاً به 83 MPGe رسید که در مقایسه با 80 MPGe موجود در برچسب پنجره M50 ما که دارای گزینه تهاجمی بود، مقایسه می شود. با این حال، این سطح از مصرف چیزی برای نوشتن نیست، و سرعت شارژ سریع 200 کیلوواتی DC i4، اگرچه مناسب است، اما در کنار قابلیتهای هیوندای Ioniq 5 و کیا EV6 ، متوسط به نظر میرسد .
شاید بهترین بخش از همه اینها قیمت باشد، چیزی که ما اغلب در مورد خودروهای الکتریکی نمی گوییم. در حالی که نمونه آزمایشی کاملاً انتخابی ما 76670 دلار بود نادیده گرفتن اینکه قیمت پایه 66895 دلاری i4 M50 7100 دلار کمتر از M3 Competition است، دشوار است. مطمئناً، عملکرد پایه تسلا مدل 3 حدود 6455 دلار ارزان تر از M50 است، اما آن اعتبار مالیاتی 7500 دلاری دیگر برای خریداران مدل 3 در دسترس نیست.