در تاریخچه سپر خودرو تلاش های زادی نهفته است. هنگامی که کارل بنز در سال 1885 حق اختراع خود را به عنوان اولین وسیله نقلیه موتوری در تاریخ، به ثبت رساند، به فکر نصب سپر نبود. پیشگام موتورسازی آلمانی در طراحی خودروی خود، که اساساً یک سه چرخ با چرخهای بزرگ و مجهز به موتور احتراقی بود، نیازی به نصب قطعات و اجزایی که تأثیر قطعی بر تکامل طراحی و ایمنی خودرو داشته باشد، پیشبینی نکرد. ، با وجود آگاهی از اینکه ممکن است برخورد با وسیله نقلیه دیگری رخ دهد.
اولین ضربه گیرهایی که می شناسیم در سال 1897 توسط سازنده چک Fabrïksgesellschaft و صرفاً برای اهداف زیبایی شناسی نصب شدند.
در سال 1901، مهندس بریتانیایی فردریک ریچارد سیمز اولین کسی بود که سپرهای خودرو را به عنوان نقش خاصی در بهبود ایمنی در نظر گرفت. در سال 1905، او یک درخواست ثبت اختراع برای بافر ارائه کرد و ادعا کرد که هدف آن «جلوگیری از آسیب به چراغ ها، آینهها، رادیاتور و سایر قسمتهای وسیله نقلیه است که باید آخرین قسمتی باشد که با مانع برخورد میکند، و همچنین برای هدف از محافظت از افراد یا وسایل نقلیه در جاده است. او همچنین توضیح داد که سپر باید مشابه تایرهای پنوماتیکی یا از لاستیک جامد یا چرم پر شده” ساخته شود.
با این حال خودروسازان مشخصات او را در نظر نگرفتند. با افزایش فروش وسایل نقلیه موتوری جدید، نوارهای فولادی در جلو و عقب خودروها نصب شد. خودروهای تولید شده در پایان دهه 1920 سنگین و خطرناک بودند. برای بهبود حفاظت، نوارهای فلزی نازک با میله های فولادی دوتایی که با دو میله بلندتر به هم وصل شده بودند، جایگزین شدند.
تاریخچه سپر خودرو به عنوان نماد هویت
در دهه های 1930 و 1940، خودروسازان شروع به استفاده از پتانسیل زیبایی شناختی سپرها کردند. سپس آنها را به بدنه ملحق کردند، بر حضور آنها تأکید کردند و با شکل آنها بازی کردند و آنها را به اجزای کلیدی تبدیل کردند که به یک وسیله نقلیه شخصیت می بخشد. سپر جلو و سپر عقب بخش مهم در طراحی خودرو ها شد و انرژ فراوانی بر روی آن قرار گرفت.
سپرهای بزرگ، سنگین و براق با روکش کروم به ویژگی شناسایی برندهای آمریکایی تبدیل شدند که هنوز در دهه 1960 در حال بررسی امکانات طراحی خود بودند. آنها بخش های مختلف، چراغ ها و حتی لوله های اگزوز را در ضربه گیرها نصب کردند.
اولین سپرهای پلاستیکی توسط جنرال موتورز در مدل پونتیاک GTO در سال 1968 نصب شد. این قطعه از الاستومری به نام Endura به رنگ بدنه خودرو ساخته شد و برای جذب ضربه در سرعت های پایین بدون تغییر شکل دائمی طراحی شد. سپرهای مشابهی نیز در مدل Barracuda از پلیموث (1970-1971) نصب شد. شرکت های دیگر ضربه گیرهای لاستیکی را روی میله های فلزی برای جذب ضربه ها نصب کردند.
در سال 1973، استانداردهای فدرال ایمنی وسایل نقلیه موتوری به اجرا درآمد. این یک پیشرفت بزرگ برای صنعت خودرو در آمریکای شمالی و برای همه برندهایی بود که خودروهای خود را به ایالات متحده صادر می کردند.
از جمله این استانداردها، ابعاد و عملکرد ایمنی سپرها را تعریف میکردند که برای جلوگیری از آسیب دیدن خودروها در صورت برخورد از جلو با سرعت کمتر از پنج مایل در ساعت بود.
همه خودروسازان مجبور بودند طرح های مدل هایی را که می فروختند تطبیق دهند. سازندگان این کار را با جلوه زیبایی شناختی انجام دادند . در مورد مدل های جدید، مهندسان کار بسیار بهتری انجام دادند. به لطف استانداردها، ایمنی سرنشینان به یک اولویت برای صنعت خودرو در آمریکای شمالی تبدیل شد و اکنون هنگام طراحی وسایل نقلیه مورد توجه ویژه قرار می گیرد.
ورود سپر های پلاستیکی
تاریخچه سپر خودرو مملو از مواد گوناگون برای ساخت سکر است. سازندگان چارهای نداشتند جز اینکه به مواد جدید دست یابند – سبکتر، ایمنتر و انعطافپذیرتر، تا بتوانند سپرها را از نظر زیبایی با وسایل نقلیه خود ادغام کنند. و بنابراین، فلز کروم اندود شده به دلیل وزن و هزینه ناپدید شد (بحران نفت در سال 1973 نیز تأثیر داشت). اهمیت پلاستیک شروع به افزایش یافت و سازندگان خودرو به سمت مواد پلاستیکی و استفاده از آن در سپر ها کردند.
در اروپا، هرگز مانند آمریکا با سپرها به شکلی خودنمایی رفتار نمی شد. تحقیقات روی پلیمرهای جدید پیشرفته تر بود. در نتیجه، در سال 1972، رنو اولین شرکتی بود که مدل محبوب 5 خود را به سپر پلاستیکی مجهز کرد.
در دهه 1980، پلاستیک جایگاه خود را به عنوان جزء محافظ اصلی در وسایل نقلیه مستحکم کرد. این عملکرد تا حدی تکامل یافته است که امروزه سپر خودرو عملکرد زیبایی را انجام می دهند، مشابه عملکردشان در ابتدای تاریخ. سپر جلو روز به روز بزرگتر می شود به طوری که می تواند چراغ های مه شکن، توری های ورودی هوا، سنسورهای پارک و … را در بر بگیرد
ساخت سپر پلاستیکی
قالبگیری تزریقی امکانات طراحی بیشماری را ارائه میدهد که از طریق ظاهر سپر، این امکان را فراهم میآورد که یک وسیله نقلیه را با شخصیت مورد نظر برند اعطا کند: اسپورت، آفرود، خانوادگی و غیره.
برخلاف سپرهای استیل با روکش کروم در گذشته، سپرهای مدرن ساخته شده از پلاستیک، قطعاتی را می پوشانند که به طور واقعی خودروها را بسیار ایمن تر از قبل می کند: کمک فنر، سیستم تعلیق، لپه های گلگیر و..
و اینجاست که کار ابتدایی تامین کنندگان صنعت خودرو آغاز می شود، تامین کنندگان قطعات پلاستیکی خودرو و متخصص در تولید قطعات خودرو از پلی پروپیلن منبسط شده (EPP) که خواص فیزیکی آن را به بهترین ماده برای کاهش وزن و بهبود ایمنی خودروها تبدیل می کند. ما در کیا سرویس1 تلاش کرده ایم تا انواع سپر کیا و هیوندای را برایتان فراهم کنیم. یکی از عمده سپر های مصرفی در بازار سپر جلو سراتو و سپر عقب سراتو می باشد که در کنار سپر عقب اسپورتج و سپر عقب بالا هیوندای توسان IX35 در فروشگاه کیاسرویس 1 به فروش میرسد.