تسمه های خودرو قطعات ساده ای هستند اما نقش مهمی در عملکرد موتور دارند. به بیان ساده، یک تسمه نیروی بخشی یا مجموعه ای از قطعات را در موتور تامین می کند.
موتور خودرو چندین تسمه دارد. تعداد تسمه هایی که موتور خودرو دارد به موارد زیر بستگی دارد:
- سن موتور
- طراحی موتور
بیایید در مورد برخی از رایج ترین تسمه های موجود در موتورها صحبت کنیم.
1. تسمه تایم
اگر به جلوی موتور زیر پوشش تایم نگاه کنید، در برخی موارد یک تسمه دندانه ای پیدا خواهید کرد (البته در اکثر خودروهای فعلی، این تسمه با یک زنجیر جایگزین شده است). از طریق چندین قرقره به میل لنگ و میل بادامک متصل می شود. تسمه تایم کیا و تسمه تایم هیوندای، دو کار دارد. نیرو را به میل بادامک انتقال می دهد و آن را دقیقاً با میل لنگ هماهنگ نگه می دارد. این تضمین می کند که دریچه ها در زمان مناسب باز و بسته می شوند. به همین دلیل به آن تسمه تایم می گویند. زمان سوپاپ.
تسمه تایم معمولا بین 45 تا 60 هزار کیلومتر خراب می شود. تسمه تایم سراتو 2008 و 2009 و همچنین تسمه تایم آوانته بایدهر 60 هزار کیلومتر تعویض شود. هرزگرد های تسمه تایم نیز تقریبا به همان اندازه کار می کنند. تعویض تسمه تایم و هرزگرد های آن با هم همیشه عاقلانه است. توصیه می شود هرزگرد تایم را حتی اگر قطعه هنوز کار می کند، تعویض کنید. احتمال اینکه هرزگرد تایم قبل از فرسودگی تسمه تایم بعدی از کار بیفتد زیاد است.
امروزه دیگر از تسمه تایم در خودرو ها استفاده نمی شود و زنجیر تایم جایگزین آن شده است و از سرویس نیز بی نیاز می باشد. اما هنوز خودروهایی هستند که تسمه تایم داشته باشند. در خودرو های کیا و هیوندای نیز، خودرو های قدیمی تر از تسمه استفاده می کنند. مانند سراتو 2008 و 2009، اپتیما 2009 و 2010 ، آوانته، ورنا، سانتافه قدیم و…
2. تسمه فن
یکی دیگر از تسمه های خودرو، تسمه فن است که در خودرو های قدیمی وجود داشت. سیستم خنک کننده برای تامین انرژی نیاز به تسمه دارد. در برخی موتورها، تسمه دینام به آن نیرو می دهد. در موتورهای دیگر، تسمه فن آن را تغذیه می کند. این می تواند بخش های زیر را در سیستم خنک کننده تغذیه کند:
- پمپ آب
- فن رادیاتور
- تهویه مطبوع
با تغذیه سیستم خنک کننده، یک تسمه فن عملکرد زیر را انجام می دهد:
- رادیاتور را خنک می کند
- مایع خنک کننده را از طریق موتور به گردش در می آورد
اگر تسمه فن پاره شود، موتور شما دیگر خنک نمی شود. این امر باعث گرم شدن بیش از حد موتور می شود که ممکن است منجر به تعمیرات پرهزینه شود. پس بهتر است تسمه فن را در بازرسی های معمول بررسی کنید.
البته امروزه از این تسمه استفاده نمی شود و پروانه فن توست موتور الکتریکی به چرخش در می آید
3. تسمه دینام
یک از تسمه های خودرو که امروزه نیز کاربرد فراوانی دارد و هنوز در خودرو ها استفاده می شود و مدل های مختلف دارد تسمه دینام می باشد. تسمه دینام کیا و تسمه دینام هیوندای نیز در خودرو های مختلف این کمپانی ها متفاوت می باشد و از اندازه های مختلفی برخوردار هستند.
در زمان های قدیم موتورها تسمه های زیادی داشتند که نیرو بخش های مختلف را تامین می کردند.
به عنوان مثال، یک موتور قدیمی ممکن است چندین تسمه V شکل داشته باشد. تسمه های V شکل نسمه هایی با شیارهای عمیق هستند که شبیه حرف V هستند. اختراع کمربند مارپیچ آن را تغییر داد.
می توانید تسمه دینام را در جلو یا کنار موتور پیدا کنید. تمام تسمه های دینام برای افزایش سطح تماس با درایو و قرقره ها سطح آجدار دارند.
این به تسمه کمک می کند تا در تماس با قرقره ها باقی بماند و قدرت بیشتری را انتقال دهد. میل لنگ باعث چرخش تسمه دینام می شود. هنگامی که تسمه دینام می چرخد، تمام لوازم جانبی موتور از جمله:
- پمپ هیدرولیک فرمان
- پمپ آب
- دینام
- کمپرسور کولر
یک تسمه دینام معمولاً 80 تا 100 هزار کیلومتر طول کار می کند. این امکان وجود دارد که تسمه دینام زودتر ترک بخورد، از هم بپاشد یا حتی پاره شود. هنگامی که این اتفاق بیفتد، لوازم جانبی آن از کار میافتند و خودرو باید بکسل شود.
در خودرو هایی مانند سراتو 2008 هر بخشی تسمه جدا گانه ای دارد و خودرو از چند تسمه تشکیل شده است.
تسمه دینام، تسمه کولر، تسمه هیدرولیک فرمان، همگی از یک دیگر جدا می باشند. اما در خودرو های جدید تر تمام این تسمه ها جا خود را به یک تسمه داده اند. مانند تسمه دینام سراتو سایپا که یک تسمه، دینام، کولر و پمپ هیدرولیک را به حرکت در می آورد.
4. تسمه هیدرولیک
تسمه هیدرولیک در برخو خودرو های قدیمی تر به صورت جدا گانه وجود دارد. مانند سراتو 2008
چگونه تسمه های خودرودر طول سالها تغییر کرده اند
تمام تسمه های خودرو در طول سالها تکامل یافته اند. گاهی اوقات آنها همراه با موتورها تکامل می یابند. در موارد دیگر، آنها برای ارائه عملکرد و طول عمر بهتر تکامل یافته اند. برخی از بزرگترین تغییراتی که در طول سال ها دیده ایم عبارتند از:
- تسمه دینام بسیار طولانی تر و پهن تر از تسمه های V شکل قدیمی هستند
- کیفیت مواد بهبود یافته باعث می شود تسمه ها عمر طولانی تری داشته باشند
- طرح تسمهV باریک و عمیق به یک تسمه پهن و مسطح با دندانه تبدیل شد
- چندین تسمه V در موتورهای قدیمی تر در یک تسمه مارپیچ در موتورهای جدیدتر ترکیب شده اند.
امروزه تسمه ها بهتر و بادوام تر از همیشه هستند.
5. تسمه کمپرسور کولر
کمپرسور کولر که عضو بسیار مهم سیستم خنک کننده می باشد توسط این تسمه به حرکت در می ید. هرگونه خرابی در تسمه کولر باعث از کار افتادن کمپرسور کولر کیا و کمپرسور کولر هیوندای می شود و می تواند شما را در فصل گرم سال آزار دهد.
همانند کمپرسور کولر اپتیما یا کمپرسور کولر سوناتاYF که دارای خرابی های زیادی هستند