وقتی صحبت از خرید انواع روغن موتور برای ماشین به میان می آید، اعداد روی روغن موتور بسیار مهم می شود، اما افراد زیادی هستند که اطلاعاتی از این اعداد ندارند
این مقاله باید به اکثر صاحبان خودرو به عنوان یک راهنمای اساسی کمک کند، برای اطلاعات دقیق تر همیشه می توانید با ما در کیاسرویس1 تماس بگیرید و خوشحال خواهیم شد که به شما کمک کنیم.
موارد مختلفی از اعداد روی روغن موتور درج میشود مانند کلمات 10W40 یا 5W30 و کلمات SN و SM
هر روغنی برای یک کاربرد در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال روغن گیربکس اتوماتیک یا روغن دنده را نمی توان در موتور ریخت
ویسکوزیته و اعداد روی روغن موتور
اکثر روغن های موجود در قفسه های امروزی “Multigrades” هستند، که به سادگی به این معنی است که روغن در 2 درجه ویسکوزیته قرار می گیرد
ویسکوزیته یعنی جاری شدن و قدرت و میزان جاری شدن روغن که غلظت روغن را نشان می دهد و در روغن ها این میزان را با دو عدد برای دو دمای متفاوت نشان میدهند. یکی در گرمای تابستان و دیگری در سرمای زمستان. یعنی حداکثر میزان غلطت روغن در زمستان و تابستان با این اعداد مشخص می شود
برای مثال بر روی روغن موتور کاسترول مگناتک 10w40، عدد 10 که در کنار حرف W آمده است یا بر روی روغن موتور کاسترول مگناتک 5W30، عدد 5 که در کنار حرف W که مخفف Winter و به معنی زمستان است آمده است و به این معناست که در زمستان، روغن باید حداکثر ویسکوزیته/غلطت معینی در دمای پایین داشته باشد.
کاسترول 10W40 دارای شماره سریال 6260374613204 می باشد.
در اعداد روی روغن موتور هرچه عدد “W” کمتر باشد، عملکرد روغن در دمای سرد بهتر است. IE 5w بهتر از 10w و غیره است. هرچه این عدد کمتر باشد روغن در دمای پایین غلطت بیشتری دارد که در خودرو های جدید از روغن با درجه پایینتری یا به عبارتی با غلظت پایینتری استفاده می شود.
عدد40 نیز در این روغن به این معنی است که روغن باید در محدوده ویسکوزیته خاصی در 100 درجه سانتیگراد قرار گیرد. این یک حد ثابت است و تمام روغن هایی که به 40 ختم می شوند باید به این محدودیت ها برسند. به عبارتی دیگر، 40 میزان ویسکزیته روغن در بالاترین دمای ممکن است و میزان غلظت روغن از این مقدار بالاتر نخواهد رفت.
یک بار دیگر هر چه عدد کمتر باشد روغن رقیقتر است، روغن 30 رقیقتر از روغن 40 در 100 درجه سانتیگراد و غیره است.
روغن موتور خودرو را بر اساس درجه ویسکوزیته خریداری کنید
مشخصات فنی
مشخصات مهم هستند زیرا اینها عملکرد روغن و اینکه آیا آخرین آزمایشات را انجام داده یا گذرانده است یا اینکه فرمول به طور موثر منسوخ یا قدیمی است را نشان می دهد.
دو مشخصات وجود دارد که باید در هر بطری روغن به دنبال آن باشید و اینها API (موسسه نفت آمریکا) و ACEA (انجمن سازندگان اروپای اتومبیلها) هستند که همه روغنهای خوب باید حاوی هر دوی اینها باشند و درک معنای آنها مهم است.
مشخصات API
در ایران روغن ها با استاندارد API سنجیده می شوند. این استاندارد سطح کیفیت روغن را مشخص می کند. این استاندارد از حروف SG شروع شد و تا حرف SN که تا به امروز تولید می شود ادامه دار شد. توضیحات آن به شرح زیر است.
حرف S نشانه موتور بنزینی و حرف C موتور دیزل است. که در اینجا به توضیح موتور های بنزینی با حرف S میپردازیم
جدول زیر نحوه به روز بودن مشخصات روغن را نشان می دهد:
SG – معرفی شده در سال 1989 دارای مواد پخش کننده بسیار فعال تری برای مبارزه با لجن سیاه است.
SH – معرفی شده در سال 1993 دارای تست های موتور مشابه با SG است، اما شامل حد فسفر 0.12٪ همراه با کنترل کف، فرار و پایداری برشی است.
SJ – معرفی شده در سال 1996 دارای تست های موتور مشابه با SG/SH است، اما حد فسفر 0.10٪ همراه با تغییرات در محدودیت های فرار است.
SL – معرفی شده در سال 2001، تمام تست های موتور جدید منعکس کننده طراحی های موتور مدرن مطابق با استاندارد آلایندگی فعلی است.
SM – معرفی شده در نوامبر 2004، بهبود مقاومت در برابر اکسیداسیون، حفاظت از رسوبات و محافظت در برابر سایش، همچنین عملکرد بهتر در دمای پایین در طول عمر روغن نسبت به دسته های قبلی
SN – که جدیدترین و با کیفیت ترین روغن ممکن در بازار جهانی است و تقریبا در تمامی خودرو های روز مورد استفاده قرار میگیرد
توجه داشته باشید:
تمام مشخصات قبل از SL در حال حاضر منسوخ شده است و اگرچه برای برخی از خودروهای قدیمی مناسب است که بیش از 10 سال از عمر آنها گذشته و سطح عملکرد یا حفاظتی مشابه با مشخصات به روزتر SL و SM را ارائه نمی دهند
درصورتی که به دنبال خرید لوازم یدکی کیا و یا خرید لوازم یدکی هیوندای هستید میتوانید با فروشگاه ما در تماس باشید و کلیه قطعات خودروی خود را از ما تهیه نمایید